Grunnkurs i traumesensitivt arbeid med barn og unge

Gullhaugveien 1-3
Påmeldingsavgift:900

Velkommen til Grunnkurs i traumesensitivt arbeid med barn og unge

Bli tryggere i arbeidet med barn og unge utsatt for traumer, vold og overgrep.

Du jobber med barn og unge som har opplevd skremmende hendelser, omsorgssvikt eller betydelige belastninger. Barna har heller ikke fått den støtten og omsorgen de har hatt behov for.

På dette kurset vil du bli tryggere i arbeidet med barna du møter daglig som strever med belastninger, stress og reguleringsvansker. Du vil få innføring i grunnleggende traume-og utviklingsforståelse, og få kjennskap til ulike verktøy du kan bruke i ditt arbeid med barn og unge.

Traumekompetanse betyr at du klarer å møte barn som har sosiale og emosjonelle vansker på en måte som tar hensyn til at vanskene kan skyldes belastende erfaringer.

 

Kurset er godkjent av Norsk Psykologforening som 12 timers vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister.

Målgruppe

Ansatte som møter barn og unge utsatt for traumer, vold og overgrep i sitt arbeid: Barnevernet, skole, barnehage, BUP, PPT, helsevesenet, og frivillige organisasjoner.

Læringsmål:

  • Kjenne til hvordan potensielt traumatiserende hendelser kan forstyrre barns utvikling
  • Kjenne til hva som kan skje i hjernen og kroppen under opplevd fare
  • Vite forskjellen på giftig og optimalt stress
  • Kartlegging av traumerelaterte uttrykk og funksjon
  • Kunnskap om forskjellige former for regulering av tilstand
  • Forståelse av barnets forsøk på selvregulering
  • Følelser som invitasjon til handling og å gjenkjenne dem
  • Kunnskap om hvordan jobbe med barnets selvfølelse
  • Vite hvorfor relasjon, aktiviteter og lek er essensielt i arbeid med barn
  • Forstå viktigheten av evne til refleksivitet og egenregulering som voksen

 

Deltakerne får tilgang til en egen læringsportal: traumesensitivt.no. Her finner du en rekke utdypende artikler, fagstoff, øvelser og filmer som du kan bruke i ditt arbeid med traumatiserte barn, unge og deres omsorgsgivere.

Små endringer i programmet kan forekomme.

Program

2. juni
09.00–11.00Grunnleggende traume- og utviklingsforståelse
11.15–12.00Stress og den traumatiserte hjernen
12.00–12.45Lunsj
12.45–14.30Kartlegging og tilhelingsprosesser
14.45-15.30Kjernen i det traumesensitive arbeidet og refleksivitet
3. juni
09.00–11.00Psykoedukasjon og reguleringsarbeid
11.15-12.00Relasjonsarbeid
12.00–12.45Lunsj
12.45–14.30 Følelsesregulering, bearbeiding og meningsskapende arbeid
14.45–15.30Positivt og negativt stress på jobb. Ivaretakelse av hjelper